• Українська
  • English
#OilTracker
11 Березня 2024

Таргетовані санкції проти тіньового флоту працюють, але 🇷🇺 шукає шляхи для обходу

Підготовлено: Борис Додонов, Бенжамін Хільгенсток, Анатолій Кравцев, Юлія Павицька, Наталія Шаповал
Редактори та співавтори:

Послідовні санкції Міністерства фінансів США проти російського тіньового флоту спонукають Росію до його розширення та зменшення залежності від західних морських послуг, згідно з Russian Oil Tracker за лютий від KSE Institute. Незважаючи на наполегливі зусилля України та її союзників, обсяги російського експорту та доходи залишаються стабільно високими, що демонструє необхідність більш рішучих та швидких дій.

У січні Росія продовжила зменшувати свою залежність від західних морських послуг: лише 20% нафти та 51% нафтопродуктів було відвантажено зі страхуванням IG P&I. Зокрема, рівень покриття варіювався залежно від порту: 42% вантажів з портів Чорного моря, 38% експорту з Балтійського моря, 22% з Північного Льодовитого океану і 14% з портів Тихого океану мали страхування.

До того ж Росія продовжує все активніше залучати тіньовий флот до експорту нафти. У січні 2024 року з російських портів відправилося 209 завантажених танкерів російського тіньового флоту, 83% з яких понад 15 років, що створює значні екологічні ризики для ЄС. Зокрема, тіньовий флот забезпечив експорт близько 2,7 млн б/д сирої нафти (на 7% більше, ніж у попередньому місяці, до 78%) та 1,0 млн б/д нафтопродуктів (на 8% більше, до 45%).

Незважаючи на складність протидії тіньовому флоту, можемо спостерігати позитивні тенденції. Протягом останніх місяців зусилля з ліквідації тіньового флоту посилилися. Санкції OFAC щодо танкерів, які постачають нафту за ціною, яка перевищує верхню межу, вивели їх з регулярного комерційного обігу. Станом на 20 лютого 2024 року Міністерство фінансів США вже запровадило санкції проти 27 суден, що перевозили російську нафту: 16 суден були розвантажені без запланованих рейсів, 8 танкерів завантажені, але не рухаються, а 3 танкери планували майбутні рейси, але без кінцевого пункту призначення.

Зокрема, через санкції OFAC компанія Sun Ship Management (SSM) опустилася з другої на сьому сходинку серед 10 найбільших перевізників сирої нафти. До середини липня 2023 року компанія SSM, яка керувала 83 танкерами, передала майже весь свій танкерний флот Oil Tankers Scf Mgmt Fzco та іншим компаніям, зареєстрованим в ОАЕ. До 20 лютого 2024 року в управлінні SSM залишилося лише 4 судна, що свідчить про фактичне припинення її діяльності.

Цей крок був частиною стратегії Росії з обходу санкцій шляхом зміни керівництва танкерів. Навіть після того, як 16 січня 2024 року OFAC наклав санкції на судна Oil Tankers Scf Mgmt Fzco, компанія розпочала передачу танкерів новій юридичній особі. Проте вона все ще входить до числа найбільших перевізників, забезпечивши близько 18% поставок російської нафти в січні.

Що стосується експорту російських нафтопродуктів, турецький танкер Beks Tanker Isletmeciligi As очолив рейтинг у січні, витіснивши Oil Tankers Scf Mgmt Fzco з ОАЕ, що опинилася на дев’ятому місці ще до запровадження на неї санкцій OFAC 2 лютого 2024 року. У січні шість з десяти найбільших перевізників нафти були грецькими компаніями в порівнянні з трьома в грудні і п’ятьма в листопаді 2023 року.

Незважаючи на санкції, доходи Росії від експорту нафти зросли на $0,3 млрд до $15,6 млрд у січні при мінімальних змінах в експорті (+0,7% для сирої нафти; -2,0% для нафтопродуктів). Зокрема, Індія залишається найбільшим покупцем російської сирої нафти морем на рівні 1,6-1,7 млн б/д, а Туреччина лідирує в імпорті нафтопродуктів із показником 504 тис. б/д. Такий високий попит на російську нафту підтримується досить низькими цінами. Середні ціни на нафту марки Urals FOB в Балтійському та Чорному морях зросли на $2,3/барель та $2,5/барель відповідно до $62/барель, тоді як ціна нафти марки ESPO FOB збільшилася до $73,6/барель.

За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, скоротяться до $156 млрд в 2024 році та $141 млрд у 2025 році. Якщо ціновий ліміт буде знижено до рівня $50/барель від прогнозованих цін на Brent, то очікується зменшення доходів до $95 млрд у 2024 році та $61 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $187 млрд та $181 млрд у 2024 і 2025 роках відповідно.

Контакти

Як ми можемо допомогти?