• Українська
  • English
#OilTracker
3 Червня 2024

Нафтові доходи 🇷🇺 зменшуються, незважаючи на зростання перевезень тіньовим флотом і цін

Підготовлено: Борис Додонов, Бенжамін Хільгенсток, Анатолій Кравцев, Юлія Павицька, Наталія Шаповал
Редактори та співавтори:

Доходи від експорту російської нафти знизились до $17,2 млрд у квітні через зменшення обсягів експорту нафтопродуктів та цін на дизельне паливо і лігроїн, свідчить Russian Oil Tracker за травень від KSE Institute. Вищі ціни на сиру нафту та активне використання тіньового флоту не змогли компенсувати зниження обсягів експорту. 

У квітні 2024 року обсяги російського експорту нафти морем скоротилися на 7% через падіння експорту нафтопродуктів на 17% за місяць, тоді як експорт сирої нафти залишився стабільним. Це зменшення обсягів експорту, разом зі зниженням цін на лігроїн та дизельне паливо, призвело до скорочення доходів Росії від нафти. Так, у квітні ці доходи впали на $1,2 млрд до $17,2 млрд. З березня 2022 року Росія втратила приблизно $126 млрд доходів від експорту нафти через вторгнення в Україну.

Тіньовий флот встановив рекорд, здійснивши експорт приблизно 3,1 мільйона барелів на добу, що становить 83% від загального обсягу експорту сирої нафти. За даними KSE Institute, у квітні 2024 року 228 танкерів російського тіньового флоту вийшли з російських портів, причому два з них були залучені до перекачування з судна на судно (STS). Примітно, що 85% цих суден понад 15 років.

Рекордні обсяги операцій тіньового флоту в квітні частково зумовлені зменшенням залежності Росії від західних морських послуг. Ця залежність знизилася до 29% у квітні: всього 17% нафти і 52% нафтопродуктів транспортувалося танкерами зі страхуванням IG P&I. 

Незважаючи на стратегію OFAC щодо введення санкцій проти окремих суден тіньового флоту, Росія продовжує розширювати тіньовий флот, щоб протидіяти цим заходам. Станом на 28 травня 2024 року – 32 з 41 підсанкційного судна були розвантажені без запланованих рейсів. Одне судно було вилучене з санкційного списку, а інше здійснює каботажні перевезення в Чорному морі, порушуючи санкції OFAC. Два судна, що потрапили під санкції, розпочали рейси з комерційним вантажем, але залишаються незавантаженими. Щоб замінити санкціоновані танкери, Росія з грудня 2023 року додала 38 нових суден дедвейтом, еквівалентним 90% санкційного флоту для експорту нафти.

Утримання та розширення тіньового флоту дозволяє Росії перевищувати граничну ціну на нафту. У квітні 2024 року ціна Urals FOB Приморськ і Новоросійськ зросла на $4,3 і $5,1 за барель відповідно до ~$73 за барель, тоді як ціна ESPO FOB Козьмино зросла на $4,4 за барель до ~$83 за барель. У квітні знижка до Brent на всі сорти нафти змінилася несуттєво порівняно з попереднім місяцем. 

Менеджери суден з ОАЕ, Китаю та Греції допомагають Росії обходити санкції. Stream Ship Management Fzco очолила список десяти найбільших перевізників нафти другий місяць поспіль після того, як придбала танкери у підсанкційної OFAC Oil Tankers Scf Mgmt Fzc. Три грецькі компанії залишаються в топ-10 російських постачальників нафти, в той час як молдовська Adel Ship Management Srl вперше увійшла в топ-10 найбільших експортерів сирої нафти.

Крім того, попит на російську нафту залишається високим. У квітні 2024 року Індія, найбільший імпортер російської нафти морем, збільшила обсяги імпорту на 9% за місяць (до 1859 тис. барелів на добу). Загалом на Індію, Китай і Туреччину припадає 90% російського експорту сирої нафти. Незважаючи на зниження імпорту російських нафтопродуктів на 28% за місяць (до 113 тис. барелів на добу), Туреччина залишилася найбільшим покупцем російських нафтопродуктів у квітні.

За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, досягнуть $172 млрд в 2024 році та $142 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $194 млрд та $188 млрд у 2024 і 2025 роках відповідно.



Контакти

Як ми можемо допомогти?