• Українська
  • English
#OilTracker
4 Жовтня 2024

Нафтові доходи Росії дещо знизилися, але необхідно посилити санкції проти тіньового флоту та третіх сторін, що йому сприяють

Підготовлено: Борис Додонов, Бенжамін Хільгенсток, Анатолій Кравцев, Юлія Павицька, Наталія Шаповал
Редактори та співавтори:

*Цей випуск за вересень тимчасово охоплює лише аналіз сирої нафти

У серпні 2024 року доходи Росії від експорту нафти знизилися до $15,3 млрд через нижчі ціни та найменші обсяги експорту з початку вторгнення, згідно з вересневим Russian Oil Tracker від KSE Institute. Незважаючи на посилення санкцій країн коаліції щодо суден тіньового флоту, Росія продовжує випробовувати ефективність цих заходів і шукає шляхи їх обходу.

Російський експорт сирої нафти морем скоротився на 5,3% в серпні 2024 року, при цьому лише 10% поставок мали страхування IG P&I. Покриття варіювалося залежно від порту: 17% з портів Балтійського моря, 16% з Чорного моря, 2% з Тихого океану були застраховані через IG P&I. Жоден танкер з Арктичних портів не експортував сиру нафту із західним страхуванням.

Для інших перевезень сирої нафти Росія значною мірою покладається на свій тіньовий флот. У серпні 2024 року 107 танкерів російського тіньового флоту вийшли з російських портів, причому два з них були залучені до перекачування нафти з судна на судно (STS). Примітно, що 87% цих суден понад 15 років. Ці старі танкери, що погано обслуговуються і не мають належного страхування, становлять серйозну екологічну загрозу, значно підвищуючи ймовірність розливів нафти—катастроф, за які Росія, ймовірно, відмовиться платити.

США, ЄС і Велика Британія продовжують реалізовувати стратегію з призначення індивідуальних танкерів тіньового флоту, ефективно виводячи судна з комерційного обігу. Станом на 25 вересня 74 танкери були санкціоновані за транспортування російської нафти, причому Велика Британія додала до санкційних списків ще 10 суден у вересні. Росія продовжує випробовувати ефективність призначення танкерів, оскільки 15 санкціонованих суден повернулися в обіг після тривалого простою, тоді як інші були виведені з експлуатації.

Найбільші імпортери російської нафти продовжують підтримувати попит на неї, що сприяє доходам Росії від експорту. У серпні 2024 року експорт російської сирої нафти до Індії знизився на 14,8% до 1,628 тис. барелів на добу, проте країна залишилася найбільшим покупцем. Імпорт Китаю зріс на 4,9% до 1,175 тис. барелів на добу. Водночас експорт до Туреччини, третього найбільшого покупця, впав на 21,1% порівняно з попереднім місяцем і на 55,6% з червня, сягнувши лише 198 тис. барелів на добу — найнижчого показника з серпня 2023 року.

Менеджери суден з ОАЕ та Китаю продовжують допомагати Росії обходити санкції. Компанія Stream Ship Management Fzco (ОАЕ) лідирувала в серпні за обсягами перевезень російської нафти морем, забезпечивши 19% експорту. На п’ять китайських фірм припало 13% експорту, тоді як 11 турецьких і 5 індійських менеджерів суден транспортувати російську нафту в 2024 році вперше.

У серпні 2024 року ціна Urals FOB Приморськ і Новоросійськ знизилась на ~$3,5 і $4,0 за барель відповідно до $68 за барель, тоді як ціна ESPO FOB Козьмино зменшилась на $5,7 до $72 за барель. Незважаючи на падіння ціни, вартість Urals на $8 перевищує граничну ціну ЄС/G7 у $60 за барель. Знижки на нафту Urals FOB Приморськ і Новоросійськ до Brent скоротилися на $1,5 і $1,0 за барель до $10,5 і $10,6 за барель відповідно, що є найнижчим показником з початку вторгнення.

За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, сягнуть $182 млрд в 2024 році та $135 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $189 млрд та $169 млрд у 2024 і 2025 роках відповідно.



Контакти

Як ми можемо допомогти?