• Українська
  • English
#OilTracker
11 Листопада 2025

Атаки на 🇷🇺 НПЗ скоротили переробку й експорт нафтопродуктів, підштовхнувши зростання експорту сирої нафти

Підготовлено: Борис Додонов, Бенжамін Хільгенсток, Анатолій Кравцев, Юлія Павицька, Наталія Шаповал
Редактори та співавтори:

У вересні 2025 року доходи Росії від експорту нафти скоротилися приблизно на $0,2 млрд — до $13,4 млрд порівняно з серпнем, згідно з жовтневим випуском Russian Oil Tracker від KSE Institute. Доходи від експорту сирої нафти зросли на $0,2 млрд до $9,0 млрд, однак падіння доходів від нафтопродуктів на $0,4 млрд — до $4,4 млрд — повністю нівелювало цей приріст. 

Загалом обсяги російського морського експорту нафти зросли на 4,1% порівняно з попереднім місяцем, але практично не змінилися порівняно з аналогічним періодом минулого року. Танкери зі страхуванням Міжнародної групи клубів взаємного страхування (IG P&I) перевозили 26% сирої нафти та 81% нафтопродуктів. 

У жовтні російські НПЗ зменшили переробку приблизно на 800 тис. барелів на добу — до 4,6 млн барелів — через постійні атаки дронами. «Роснефть» скоротила виробництво на 22% порівняно з липнем. Деякі великі НПЗ, зокрема Ново-Уфимський повністю зупинили виробництво, тоді як Рязанський скоротив його на 80%, а Волгоградський і Саратовський — на 58% і 34% відповідно. Один із ключових експортерів дизеля — Киришський НПЗ — знизив випуск на 16% до 185 тис. барелів на добу. Відсутність офіційного підтвердження пошкоджень ускладнює оцінку їхнього масштабу та прогнозування строків відновлення.

Попри зниження переробки в РФ, вплив на ціни у Європі був обмеженим: експорт нафтопродуктів упав на 170 тис. бар./добу (насамперед дизель/газойль і мазут) — до найнижчого рівня за десятиліття (крім квітня 2020), тоді як експорт сирої нафти зріс на 370 тис. бар./добу — до максимуму з травня 2023 року. У підсумку середні ціни на дизель і мазут у Північно-Західній Європі знизилися на $4,2 і $6,2 за барель відповідно.

За оцінками KSE Institute, у вересні 153 танкери російського тіньового флоту, що транспортували сиру нафту та нафтопродукти, вийшли з російських портів і брали участь у перевалках із судна на судно (STS). 89% із них були старшими за 15 років. Індія залишалася найбільшим імпортером російської сирої нафти — 1 602 тис. барелів на добу (42% експорту), тоді як Туреччина очолювала імпорт нафтопродуктів — 424 тис. барелів на добу.

Станом на 31 жовтня 2025 року ЄС, США, Велика Британія, Канада та Нова Зеландія запровадили санкції проти 610 танкерів, залучених до перевезення російської нафти. У вересні кількість санкційних суден, які завантажились в Росії після внесення до списку, зросла на дев’ять — до 109, що вкотре вказуючи на слабке дотримання санкцій.

У вересні всі сорти російської сирої нафти торгувалися вище оновленої цінової стелі ЄС, тоді як більшість нафтопродуктів — нижче встановлених обмежень, крім лігроїну (naphtha). Urals FOB (Приморськ, Новоросійськ) коштував близько $55 за барель, що на $8 вище стелі, а ESPO FOB Kozmino — $62,8 за барель.

За оцінками KSE Institute, за чинних цінових обмежень і статус-кво санкцій доходи Росії від нафти сягнуть $158 млрд у 2025 році та $131 млрд у 2026 році (проти $189 млрд у 2024-му та $185 млрд у 2023-му). Якщо знижки на Urals і ESPO розширяться до $30 і $20 за барель, доходи можуть впасти до $149 млрд у 2025 році та $67 млрд у 2026 році. За слабкого дотримання санкцій вони можуть зрости до $162 млрд і $146 млрд відповідно.



Контакти

Як ми можемо допомогти?