Доходи 🇷🇺 від експорту нафти зростають, санкції проти тіньового флоту необхідно посилити
У липні 2024 року доходи Росії від експорту нафти зросли до $17,1 млрд завдяки вищим цінам на нафту та нафтопродукти, згідно з серпневим Russian Oil Tracker від KSE Institute. Незважаючи на дещо нижчі обсяги експорту нафти, Росія продовжує активно використовувати тіньовий флот і значно перевищувати граничні ціни на нафту.
Обсяги російського експорту нафти морем скоротились на 3% у липні через зниження експорту сирої нафти на 9,5%. Це зменшення поставок було зумовлене відновленням роботи російських нафтопереробних заводів, які були пошкоджені внаслідок атак з боку України. Завдяки збільшенню обсягів переробки сирої нафти експорт нафтопродуктів зріс на 6,6%.
Недостатнє дотримання цінових обмежень на нафту дозволило Росії отримати $17,1 млрд у липні – $11,1 млрд від продажу сирої нафти та $6,0 млрд від експорту нафтопродуктів. У липні 2024 року ціна Urals FOB Приморськ і Новоросійськ зросла на $4,3 і $4,5 за барель приблизно до $72, тоді як ціна ESPO FOB Козьмино зросла на $1,3 до $78 за барель. Знижки на нафту Urals FOB Приморськ і Новоросійськ до Brent звузилися до $12,0 і $11,6 за барель відповідно, що є найнижчим рівнем з початку російського вторгнення в Україну. Зважаючи на те, що ЄС і G7 встановили граничну ціну на нафту на рівні $60 за барель, а середня експортна ціна становить майже $75 за барель, це свідчить про суттєве перевищення ліміту.
Росія значною мірою покладається на тіньовий флот, щоб обійти обмеження цін на нафту, та транспортує 90% сирої нафти цими суднами. У липні 2024 року 198 танкерів російського тіньового флоту вийшли з російських портів, причому чотири з них були залучені до перекачування нафти з судна на судно (STS). Примітно, що 82% цих танкерів понад 15 років. Залежність Росії від західних морських послуг залишається низькою: лише 9% сирої нафти і 65% нафтопродуктів перевозяться танкерами зі страхуванням IG P&I.
Для перевезення нафти російський тіньовий флот використовує прапори країн з гнучким законодавством або тих, на які не підтримують санкцій проти Росіı̈. Найчастіше ці танкери здійснюють експорт під прапорами Панами, Габону та Островів Кука. Це дозволяє російським суднам продовжувати транспортувати нафту, не порушуючи міжнародних норм.
Щоб протидіяти порушенням, Сполучені Штати, Європейський Союз і Велика Британія запровадили санкції проти 64 російських суден тіньового флоту. Росія продовжує випробовувати ефективність призначення танкерів, оскільки 9 з 64 санкціонованих суден повернулися в обіг після тривалого простою. Інші ж танкери були виведені з комерційного обігу.
Менеджери суден з ОАЕ, Китаю та Греції продовжують допомагати Росії ухилятися від обмеження цін на нафту. Stream Ship Management Fzco (ОАЕ) очолила список десяти найбільших перевізників сирої нафти п’ятий місяць поспіль, хоча її частка зменшилась на 6% до 16% у липні. На п’ять китайських і дві грецькі компанії припадає 15% і 6% російського експорту сирої нафти відповідно. Шість грецьких компаній зі списку десяти найбільших російських постачальників нафтопродуктів відповідальні за експорт 17,4% нафтопродуктів.
Крім того, попит на російську нафту залишається високим. Індія є найбільшим імпортером російської нафти, а Туреччина лідирує в імпорті нафтопродуктів. У липні 2024 року експорт російської нафти до Індії знизився на 31,8% до 1 342 тис. барелів на добу, а імпорт Китаю залишився стабільним на рівні 1 081 тис. барелів на добу. Водночас експорт нафтопродуктів до Туреччини зріс на 30,8% до 516 тис. барелів на добу, що є найвищим показником з березня 2024 року.
За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, сягнуть $192 млрд в 2024 році та $139 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $200 млрд та $184 млрд у 2024 і 2025 роках відповідно.