🇷🇺 доходи від нафти зменшуються, але санкції необхідно посилити
У червні 2024 року доходи Росії від експорту нафти знизилися третій місяць поспіль до $16,7 млрд через скорочення експорту нафтопродуктів, згідно з липневим Russian Oil Tracker від KSE Institute. Незважаючи на менші прибутки, продажі нафти та нафтопродуктів відбуваються з порушенням верхньої межі цін ЄС та G7, а частка тіньового флоту в поставках нафти продовжує зростати.
Російський експорт нафти морем у червні залишався стабільним. Хоча обсяги поставок нафти зросли на 2,0% за місяць, експорт нафтопродуктів скоротився на 4,0% (130 тис. барелів на добу), що призвело до зменшення надходжень від експорту нафти цього місяця.
У червні 2024 року доходи від продажу сирої нафти становили $11,0 млрд, з яких $7,7 млрд – від поставок нафти морем, на які поширюється гранична ціна, встановлена ЄС/G7. Ціни на нафту марки Urals FOB Приморськ і Новоросійськ зросли на $2,2 за барель, сягнувши приблизно $68 за барель.
Доходи від експорту нафтопродуктів склали $5,7 млрд, з яких $4,6 млрд – від поставок, на які поширюється гранична ціна. Нафтопродукти преміум-класу продавалися нижче верхньої межі цін, тоді як нафтопродукти, що торгуються зі знижкою, були вищими за неї. Суворе дотримання та зниження граничної ціни на $15 за барель для нафти та нафтопродуктів зі знижкою та на $30 за барель для нафтопродуктів преміум-класу зменшило б надходження на $2,6 млрд у червні.
Активне використання тіньового флоту дозволяє Росії порушувати граничні ціни на нафту. У червні 2024 року 209 танкерів російського тіньового флоту вийшли з російських портів, причому один з них був залучений до перекачування нафти з судна на судно (STS). Примітно, що 84% цих суден понад 15 років. Залежність Росії від західних морських послуг знизилася до 29%, тоді як експорт сирої нафти тіньовим флотом збільшився на 3% до 89%. Ці незастраховані старі судна, які не належать і не управляються країнами ЄС/ G7, підвищують ризик розливу нафти, потенційно завдаючи мільярдних збитків навколишньому середовищу, за які Росія не платитиме.
Так, станом на 15 липня 2024 року США, ЄС та Велика Британія запровадили санкції проти 55 танкерів тіньового флоту, які експортували російську нафту. Росія випробувала вплив цих санкцій, повернувши до експлуатації чотири танкери після їх тривалої бездіяльності. Інші танкери, що потрапили під санкції, були виведені з обігу. 18 липня 2024 року Велика Британія запровадила санкції проти ще 11 танкерів за перевезення російської нафти за цінами, що перевищують верхню межу.
Менеджери суден з ОАЕ, Китаю та Греції допомагають Росії обходити санкції. Stream Ship Management Fzco очолила список десяти найбільших перевізників нафти четвертий місяць поспіль після того, як придбала танкери у підсанкційної OFAC Oil Tankers Scf Mgmt Fzc. Чотири китайські компанії зі списку десяти найбільших російських постачальників нафти відповідальні за 11% російського експорту нафти морем.
Індія, Китай і Туреччина імпортували 96% російської сирої нафти, підтримавши попит на неї. Індія, найбільший імпортер російської нафти морем, збільшила обсяги імпорту на 6% за місяць до 1999 тис. барелів на добу. Туреччина залишилася найбільшим покупцем російських нафтопродуктів і третім за величиною покупцем російської сирої нафти, імпортуючи 394 тис. барелів на добу нафтопродуктів і 448 тис. барелів на добу сирої нафти.
За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, досягнуть $185 млрд в 2024 році та $144 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $202 млрд та $190 млрд у 2024 і 2025 роках відповідно.