Посилення економічних санкцій є критично необхідним для стримування 🇷🇺
KSE Institute опублікував липневий Russia Chartbook “Посилення економічних санкцій є критично необхідним для стримування Росії”. Запровадження енергетичних санкцій і надалі стикається з викликами, тоді як сприятливе зовнішнє середовище Росії підтримує її економіку та фіскальну стабільність. Ці тенденції чітко показують, що тиск на Росію є недостатнім. Союзники України повинні продемонструвати свою політичну волю і забезпечити, щоб санкції працювали на повну силу.
У червні 2024 року майже 90% експорту російської сирої нафти морем транспортувалося танкерами тіньового флоту. Це ще більше послабило режим обмеження цін на нафту, встановлений G7/ЄС. Внаслідок цього доходи Росії від експорту нафти в першій половині 2024 року зросли на 22% порівняно з аналогічним періодом 2023 року, коли санкції були більш ефективними. Хоча санкції щодо окремих танкерів тіньового флоту вивели багато з них з експлуатації, вони не мали значного впливу на ціну російської нафти. З 55 тіньових танкерів, на які поширюються санкції США, ЄС та Великої Британії, 41 наразі не функціонують. Ми переконані, що збільшення кількості танкерів, на які поширюються санкції, та застосування покарань до потенційних порушників є важливими для підвищення ефективності цих санкцій.
Високі прибутки сприяли створенню сприятливого середовища, що дозволило забезпечити макроекономічну стабільність Росії. У першій половині 2024 року торговельний баланс Росії сягнув $68 млрд, що на 19% більше порівняно з аналогічним періодом 2023 року. Загальний профіцит поточного рахунку зріс до 41 мільярда доларів, тобто на 74%. Хоча обсяги не нафтового експорту значно зменшилися, нижчі обсяги імпорту та менший дефіцит доходів і трансфертів забезпечили підтримку поточного рахунку. Ці сприятливі умови зменшили тиск на рубль, що призвело до його зміцнення. Відновленню обмінного курсу рубля також сприяло підвищення процентних ставок Центральним банком Росії з середини 2023 року. Менш ефективні енергетичні санкції дозволили Росії зберегти економічну стабільність.
Росія не стикається з серйозними фіскальними обмеженнями. У першій половині 2024 року дефіцит федерального бюджету Росії сягнув 929 мільярдів рублів, що становить 58% від річного плану і на 60% менше, ніж за аналогічний період 2023 року. Вищі доходи від нафтогазових (+69%) і ненафтогазових (+27%) джерел більш ніж компенсували збільшення витрат (+22%), зумовлене зростанням витрат на війну. Росія на шляху до досягнення своєї цільової позначки на 2024 рік, і за поточних експортних цін на нафту навряд чи зіткнеться зі значними зовнішніми дефіцитами або бюджетними обмеженнями. Тим не менш, уряд розглядає можливість значного підвищення податків для створення більшого простору для політичного маневру і стикається з проблемами залучення внутрішніх запозичень через надмірно високі ставки.
Тим не менш, існує економічна нестабільність через зменшення макроекономічних резервів. Якщо санкції щодо російського експорту енергоресурсів будуть посилені, включно із заходами з обмеження тіньового флоту, основні фактори нестабільності Росії можуть швидко проявитися знову. З початку повномасштабного вторгнення Росія витратила майже $54 млрд з ліквідних активів Фонду національного добробуту, залишивши лише золото і юань, які не можуть бути легко використані для фінансування бюджету. Це змусить Росію покладатися на збільшення випуску внутрішніх позик, що призведе до зростання вартості запозичень. Крім того, знерухомлення майже $300 млрд у резервах Центрального банку Росії суттєво обмежує політичний простір Росії.