США планують конфіскувати російські активи: Чи послідує цьому прикладу ЄС?
KSE Institute оприлюднив дослідження “США планують конфіскувати російські активи: Чи послідує цьому прикладу ЄС??”. Звіт містить огляд нещодавно прийнятого законопроєкту США про конфіскацію російських суверенних активів (Repo Act), а також досліджує пропозиції щодо використання доходів, отриманих від російських активів, що наразі обговорюються в ЄС.
23 квітня 2024 року Конгрес США прийняв двопартійний законопроект “Акт про відновлення економічного процвітання та можливостей для українців” (REPO або “Акт”). У ньому йдеться про передачу знерухомлених російських суверенних активів для фінансування відбудови України. Анна Власюк, наукова співробітниця KSE Institute, зазначає, що прийняття Акту REPO є важливим кроком, оскільки він усуває правову невизначеність щодо того, як конфіскація може бути здійснена на національному рівні, і є першим національним законодавчим актом, який чітко визначає позицію, що конфіскація російських суверенних активів є контрзаходом з точки зору міжнародного права.
Метою Закону є надання виконавчій владі США необхідних повноважень для конфіскації російських активів та надання їх у розпорядження України. Уповноваження Президента вживати заходів з метою конфіскації російських активів також вирішує питання, пов’язані із застосуванням принципу суверенного імунітету. Зокрема, Закон маневрує навколо питань суверенного імунітету, роблячи передачу коштів адміністративною процедурою, а не судовим процесом, і виключає судовий контроль за цим процесом. Закон також доручає Президенту вимагати від американських фінансових установ надання інформації щодо російських суверенних активів Міністру фінансів.
Важливо, що Закон вказує на необхідність більшої прозорості щодо місцезнаходження російських резервів. Крім того, він підкреслює роль міжнародного співробітництва та визначає, що конфіскація російських активів має здійснюватися в рамках багатосторонніх зусиль.
Іншим важливим аспектом Законопроєкту REPO є те, що він не обмежується виключно активами ЦБ РФ, а поширюється на будь-який тип російських державних активів (за винятком тих, що захищені дипломатичним імунітетом), включно з активами російського суверенного фонду і, потенційно, активами російських державних компаній.
Закон також передбачає запобіжні заходи для недопущення виникнення політичного прецеденту конфіскації майна іноземних держав і визначає, як США можуть використовувати російські активи на користь України.
Далі Анна Власюк досліджує поточні пропозиції ЄС. Повідомляється, що основна ідея ЄС полягає в тому, щоб використовувати кошти, отримані від російських активів в європейських центральних депозитаріях цінних паперів (“ЦДЦП”). Однак немає остаточної інформації про те, чи вирішить ЄС спрямувати гроші з резервів ЦБ РФ в Україну, чи віддасть перевагу сек’юритизації цих коштів.
Рішення Ради 2024/577, яке встановлює підстави для будь-якого подальшого використання коштів, сформованих за рахунок резервів ЦБ РФ, передбачає такі важливі моменти: (i) виключення для операцій з управління балансом із загальної заборони на будь-які операції з резервами ЦБ; (ii) роз’яснення щодо юридичного права власності на кошти; (iii) зобов’язання центральних депозитаріїв вести окремий облік залишків коштів, пов’язаних з резервами ЦБ; (iv) лише майбутні надходження підлягають подальшому використанню на користь України.
Пропозиції щодо використання надзвичайних надходжень, накопичених у центральних депозитаріях, все ще перебувають на стадії розробки, і жодного детального плану не було публічно оголошено. Розглядаються три основні пропозиції: (i) Репараційна позика Україні, автори Хьюго Діксон, Лі Бухгейт та Даліп Сінгх; (ii) Використання надходжень, накопичених в російських резервах, для покриття купонного доходу та залучення фінансування на ринках капіталу, автори Торбйорн Беккер та Юрій Городніченко; (iii) Розміщення активів ЦБ РФ на рахунку умовного зберігання (ескроу) в якості застави.
Слід зазначити, що пропозиції щодо облігацій та сек’юритизації з’явилися на тлі дискусій про створення ринку суверенних облігацій єврозони або європейського безпечного активу, що тривають вже понад десять років. У міжнародному праві існують вагомі юридичні аргументи на користь конфіскації російських активів як контрзаходу держави, що демонструє готовність відповісти на військову агресію Росії із дотриманням Статуту ООН. Тому важливо не допустити, щоб обговорення різних аспектів фінансової інженерії гальмувало прогрес у питанні конфіскації російських резервів.
KSE Institute виступає за конфіскацію російських активів і надає огляд правових підстав для арешту російських активів у “Юридичному звіті щодо конфіскації російських державних активів для відбудови України”. У звіті також спростовуються міфи щодо юридичних та практичних перешкод, що нібито виникають у зв’язку з конфіскацією російських активів.