• Українська
  • English
#OilTracker
26 Січня 2024

У листопаді 2023 року доходи Росії від експорту 🛢️ знизилися до $15,2 млрд

Підготовлено: Борис Додонов, Бенжамін Хільгенсток, Анатолій Кравцев, Юлія Павицька, Наталія Шаповал
Редактори та співавтори:

Обсяги російського експорту нафти морем скоротилися на ~4% через падіння експорту сирої нафти на 8% (м/м) у листопаді 2023 року. За даними випуску дослідження Russian Oil Tracker за грудень від експертів KSE Institute, загальний дохід Росії від експорту нафти знизився на $3,2 млрд до $15,2 млрд. По суті, це свідчить про те, що режим санкцій працює, але потребує вдосконалення.

У листопаді 2023 року залежність Росії від західних морських послуг залишилася стабільною: 26% нафти і 57% нафтопродуктів було відвантажено зі страхуванням P&I Club. Варто зазначити, що рівень покриття P&I Club для сирої нафти та нафтопродуктів варіювався в залежності від порту: 55% вантажів з портів Північного Льодовитого океану, 47% експорту з Балтійського моря, 44% з Чорного моря і 13% з портів Тихого океану мали страхування.

Для інших перевезень Росія продовжує широко використовувати тіньовий флот, що створює значні екологічні ризики для ЄС. За оцінками KSE Institute, у листопаді з російських портів відправилося 179 завантажених танкерів російського тіньового флоту, 70% з яких понад 15 років. Примітно, що до п’ятірки ключових прапорів російського тіньового флоту входять Панама, Ліберія, Габон, Острови Кука та Азербайджан.

Що стосується напрямків експорту нафти, то Індія залишається найбільшим покупцем російської сирої нафти морем, незважаючи на зниження показників на 22%. Натомість Туреччина збільшила імпорт сирої нафти на 34%. Зокрема, експорт російської нафти до Туреччини зріс зі 158 тис. барелів на добу в серпні до 433 тис. барелів на добу в листопаді 2023 року. Однак тривожною тенденцією є те, що 71% нафти, відправленої до Туреччини в листопаді, не мали страхування P&I, порівняно з 0% у період з лютого по травень 2023 року.

До того ж, Туреччина лідирує в імпорті російських нафтопродуктів, при чому загальний обсяг імпорту в листопаді склав 437 тис. барелів на добу. Аналогічно, Росія все ще значною мірою покладається на грецькі компанії у транспортуванні нафтопродуктів, однак, що стосується російської сирої нафти, то Греція скоротила обсяги її транспортування, щоб уникнути санкцій.

Такий високий попит на російський експорт нафти підтримується значним зниженням цін на неї. Середні ціни на нафту марки Urals FOB в Балтійському та Чорному морях знизились на понад $10/барель до $67/барель та $69/барель відповідно, тоді як ціна нафти марки ESPO FOB зменшилась на $6/барель до $78/барель. Натомість, знижка на Urals зросла на $2/барель (м/м) після того, як Управління з контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США запровадило перші санкції проти двох суден та власників, а Міністерство фінансів США попередило судноплавні компанії про можливе порушення цінових обмежень G7/ЄС у листопаді. На противагу цьому, знижка на ESPO зменшилась майже на $2/барель (м/м).

Повний звіт Russian Oil Tracker December 2023 доступний за посиланням.

Контакти

Як ми можемо допомогти?