• Українська
  • English
#OilTracker
4 Квітня 2024

Росія продовжує покладатися на тіньовий флот, необхідно масштабувати санкції щодо танкерів

Підготовлено: Борис Додонов, Бенжамін Хільгенсток, Анатолій Кравцев, Юлія Павицька, Наталія Шаповал
Редактори та співавтори:

Доходи Росії від експорту нафти незначно знизилися до $15,7 млрд через зменшення обсягів експорту, незважаючи на вищі ціни на нафту в лютому 2024 року, згідно з Russian Oil Tracker за березень від KSE Institute. Незважаючи на санкції Міністерства фінансів США, постійна активність тіньового флоту дозволила Росії підтримувати значні обсяги експорту нафти та перевищувати граничну ціну у $60/барель.

У лютому експорт російської нафти морем скоротився на 3%, тоді як ціни на нафту марки Urals FOB у Балтійському та Чорному морях зросли на $4/барель до $66/барель. Росії знову вдалося перевищити середньозважену граничну ціну на нафту, оскільки лише 35% експорту нафти здійснювалося танкерами зі страхуванням IG P&I. Це свідчить про низьку залежність Росії від західних морських послуг.

У лютому 2024 року знижки на нафту Urals DAP WCI та ESPO FOB Козьмино до     Dubai M1 становили лише $1,0/барель та $4,35/барель відповідно. Ціль утримати російську нафту на ринках поза ЄС та G7, але позбавити високих доходів через поширення  значних знижок на російський експорт, поки що не досягнута.

Росія значною мірою покладається на тіньовий флот для експорту нафти. У лютому з російських портів відправилося 225 завантажених танкерів без страхування IG P&I, 2 з яких були задіяні у перевантаженні нафти з судна на судно (STS-трансферт). Занепокоєння викликає той факт, що 84% з них понад 15 років, що створює значні екологічні ризики для ЄС. Зокрема, тіньовий флот забезпечив експорт ~2,4 млн барелів/добу сирої нафти і 1,4 млн барелів/добу нафтопродуктів.

У лютому 2024 року Росія активно використовувала STS-трансферти для експорту нафти в обхід цінових обмежень, залучивши понад 69 унікальних танкерів. Примітно, що лише 5 з них мали страхування IG P&I, інші ж танкери без страхового покриття їх завантажували. Це уможливило перевезення російської нафти, проданої вище граничної ціни.

Санкції OFAC щодо танкерів тіньового флоту виявились ефективною стратегією та дозволили вивести судна з регулярного комерційного обігу. Станом на 20 березня 2024 року Міністерство фінансів США запровадило санкції проти 41 судна: 29 з них були розвантажені без запланованих рейсів, 7 танкерів завантажені, але не рухаються, а 5 суден завершують рейси.

У той час як Міністерство фінансів США запровадило санкції проти окремих суден, Росія продовжує шукати шляхи обходу цих обмежень. Наприклад, Росія передала нафтові танкери з підсанкційної Scf Mgmt Fzco іншим компаніям з ОАЕ, як-от Fornax Ship Management та Stream Ship Management Fzco. Іншим прикладом є швидка заміна підсанкційних поставок “Совкомфлоту” до Індії компаніями, що зареєстровані в ОАЕ, після того, як індійські нафтопереробні заводи припинили співпрацю з ним.

Що стосується напрямків експорту сирої нафти, то Китай став найбільшим покупцем російської сирої нафти морем, тоді як Індія скоротила свій імпорт на 23%. Загалом Індія, Китай і Туреччина імпортували 87% російської сирої нафти в лютому. Туреччина також очолила імпорт нафтопродуктів, збільшивши залежність від російської нафти до ~70% свого енергетичного попиту.

Проте Індія та Туреччина не лише зберігають російську нафту для потреб внутрішнього споживання, а й переробляють її, експортуючи нафтопродукти до країн ЄС/ G7. Про це свідчить значне зростання експорту преміальних нафтопродуктів з Індії та Туреччини до ЄС/ G7, яке у порівнянні з квітнем 2022 року зросло у 2,8 та 2,3 рази відповідно.

У лютому 2024 року обсяг російської нафти на воді оцінювався в рекордні 132 млн барелів, що в 2,7 рази перевищує середній показник до вторгнення. Це вказує на логістичні проблеми з перенаправленням нафти на нові ринки. Обсяги російської нафти і дизельного палива на воді були в ~3,6 і 4,0 рази вищими порівняно з січнем 2022 року.

Водночас, менеджери суден з ОАЕ та Греції також відіграли значну роль у транспортуванні російської нафти за цінами на нафту, що перевищують граничні. Зокрема, Scf Mgmt Fzc третій місяць поспіль утримує лідерство з перевезення російської сирої нафти, тоді як грецькі компанії становили значну частку експортерів нафти та нафтопродуктів у лютому.

За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, скоротяться до $163 млрд в 2024 році та $143 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $194 млрд та $186 млрд у 2024 і 2025 роках відповідно.

Контакти

Як ми можемо допомогти?