• Українська
  • English
#ShadowFleet
14 Серпня 2024

Ядро тіньового флоту РФ: Визначення танкерів для майбутніх санкцій

Підготовлено: Бенжамін Хільгеншток, Юлія Павицька, Анатолій Кравцев
Редактори та співавтори:

KSE Institute представив нове дослідження “Ядро тіньового флоту Росії: Визначення цілей для санкцій проти танкерів”, метою якого є надання урядам коаліції списку пріоритетних суден для майбутніх санкцій. Це дослідження є продовженням звіту “Аналіз російського тіньового флоту: Формування, зв’язок з глобальним тіньовим флотом та перспективи розширення”.

Тема тіньового флоту привернула серйозну увагу в останні тижні, зокрема на саміті Європейського політичного співтовариства в липні, коли новий уряд Великої Британії заручився вагомою підтримкою свого документу “Заклик до дії”. Раніше Данія також брала участь у формуванні коаліції країн для протидії тіньовому флоту. Нове дослідження KSE Institute має сприяти ефективному визначенню танкерів, санкціонування котрих значно послабить росйський тіньовий флот. 

Ключові висновки дослідження:

  1. З січня 2023 року по червень 2024 року 307 танкерів тіньового флоту здійснили перевезення російської нафти хоча б один раз. Лише частина з них, визначена в дослідженні як 45 танкерів, здійснювала експорт стабільно, протягом усіх шести кварталів. Ці 45 суден, які формують “ядро” тіньового флоту, становили 28% від загального дедвейту флоту в першому півріччі 2024 року. 
  2. Щодо російських нафтопродуктів, то загалом 432 тіньові танкери їх транспортували хоча б один раз. Лише частина з них, визначена в дослідженні як 41 танкер, була задіяна постійно в кожному з шести кварталів з січня 2023 року по червень 2024 року. На ці 41 танкер, що формують “ядро” тіньового флоту, припадало 29% загального тоннажу флоту в першому півріччі 2024 року. 
  3. З 45 танкерів для перевезення сирої нафти та 41 танкера для перевезення нафтопродуктів, що входять до “ядра” російського тіньового флоту, 8 суден перебувають під санкціями США, ЄС та/або Великої Британії – 6 за перевезення сирої нафти та 2 за перевезення нафтопродуктів. Незважаючи на ці заходи, багато суден, критично важливих для ухилення Росії від режиму обмеження цін, залишаються поза дією санкцій. З осені 2023 року до санкційного списку загалом було включено 64 судна тіньового флоту. 
  4. У першій половині 2024 року тіньовий флот поповнився новими суднами, компенсуючи вплив санкцій. Для сирої нафти дедвейт призначених танкерів становить 6,05 млн тонн, тоді як нові судна додають 8,90 млн тонн, з яких 1,92 млн тонн використовуються регулярно. Для нафтопродуктів ці цифри становлять 0,69 млн тонн, 8,15 млн тонн і 0,98 млн тонн відповідно. Загалом, потенційний дедвейт тіньового флоту залишився практично незмінним. 
  5. Завдяки обмеженій кампанії з призначення суден та здатності Росії додавати нові потужності, частка тіньового флоту в експорті сирої нафти зросла до 89% у червні 2024 року, а для нафтопродуктів залишалася стабільною на рівні 35-45% у першому півріччі 2024 року. Відсутність дефіциту потужностей утримує знижку на російський експорт нафти від зростання і зберігає високі експортні надходження. 
  6. Щоб посилити тиск на здатність Росії фінансувати свою агресивну війну проти України, ми закликаємо уряди коаліції ввести санкції проти 39 танкерів для перевезення сирої нафти та 39 танкерів для перевезення нафтопродуктів, які були визначені як частина “ядра” тіньового флоту, але ще не підпадають під санкції. Вилучення цих суден з комерційного обігу призведе до значних збитків для Росії та змусить її більше покладатися на танкери основного флоту, які підпадають під обмеження цін на нафту.

Контакти

Як ми можемо допомогти?